Czego się dowie internauta o Oleśnicy z Wikipedii

Internauta chcący się czegoś dowiedzieć o naszym mieście - wpisuje w wyszukiwarkę hasło Oleśnica i trafia na początku do Wikipedii. Autor hasła w Wikipedii korzystał zapewne z wiadomości ze strony UM. Pierwszym podrozdziałem tego hasła jest "Historia". Jak sądzę, obecny zakres wiedzy tam przedstawiany, odpowiada zawartości witryny UM Oleśnicy sprzed 2-10 lat. Czyli zawiera błędy, informacje nieistotne, a przemilcza istotne.

Hasła te może uzupełniać każdy i dlatego mogą w nich sukcesywnie pojawiać się dopisane informacje, ważne i mniej ważne. Np. pojawiła się mało ważna, ale prawdziwa informacja o loży masońskiej, z powołaniem się na moją stronę. Równiez dodano, z powołaniem się na źródło naukowe, że Oleśnica była w XVII w. miastem o dominacji języka polskiego, co budzi zaskoczenie (wg mnie, nie jest to prawda.).

Nie chcę się dalej rozpisywać na temat treści tam zawartej - nie zalecam posiłkowania się hasłem o historii Oleśnicy z Wikipedii. Niestety, nawet w Oleśnicy z tej wiedzy korzystają w wydawnictwach promocyjnych.

W podrozdziale "Zabytki" są one głównie wymienione. Z 13. wymienionych zabytków - 3 mają linki do opisów, ale tylko jeden link do poważnego opisu. A przecież wszystkie zabytki są szeroko opisane na mojej stronie - wystarczyło dać link. Niekiedy zauważam, że ktoś doda link do mojej strony, ale inny go usuwa. Umieszczono link tylko do jednego większego opisu, tj. do zamku oleśnickiego z Wikipedii. A tam opis zamku oleśnickiego zaczyna się od słów "Gród obronny Oleśnickich wzmiankowany..." (gród Oleśnickich był w Pinczowie). I dalej jest już tekst jednego z autorów piszących o zamkach polskich, który kradnie okresowo tekst i ilustracje z mojej strony (na moje żądanie, aby wpisał link do mojej strony - podał "Internet").

Błędy występują także w przedstawieniu symboli miasta.

Powyższy herb Oleśnicy był w 2008 r. pokazywany na stronie UM, w wielkości znaczka pocztowego (ukrywano go przed internautami). Ponadto ten herb zatwierdzony uchwałą Rady Miasta z 2006 r., został później w UM Oleśnicy bezpodstawnie zdeformowany.  I ów zdeformowany herb internauta o nicku Poznaniak powiększył w 2008 r. i dzięki temu w Wikipedii znajdował się jedyny duży rysunek herbu Oleśnicy (nie było go wtedy na stronie UM Oleśnicy!!!). Potem ten zdeformowany herb trafił na wszystkie witryny przedstawiające herby miast. Mają go w redakcjach gazet ogólnopolskich i jest często stosowany. Obecnie każdy, kto ma jakieś pojęcie o heraldyce, zastanawia się, dlaczego w Oleśnicy można było zatwierdzić nieheraldyczny i narysowany z błędami herb miasta, a potem go dodatkowo zdeformować.

Przez kilka najbliższych lat ten herb będzie używany w całej Polsce (i nie tylko!). Od dwóch lat herb o większych wymiarach i bez deformacji jest umieszczony w witrynie UM, ale głęboko schowany przed internautami. W innych miejscach (tablice ogłoszeniowe, strony internetowe instytucji miejskich itp.) dalej jest używany herb zdeformowany (nawet burmistrz wręczał w listopadzie 2010 r. dyplomy z tym herbem). O głupawych herbach Oleśnicy zatwierdzonych w 2006 r. już wielokrotnie pisałem - nie ma żadnej reakcji burmistrza Oleśnicy.

Pokazana w Wikipedii flaga nie jest już Flagą Oleśnicy - była używana (najczęściej błędnie) do 2006 r. Potem uchwałą Rady Miasta były przyjęte dwie inne flagi i ... nie zostały nigdzie pokazane (nawet na stronie UM!!!). Wikipedyści (i autorzy witryn o flagach miast) nie widząc innej flagi na stronie UM - umieścili wszędzie flagę nieaktualną.

Reasumując - błędy w Wikipedii znikną, gdy na witrynie UM znajdzie się kompetentny opis miasta, jego historii i symboli. Nawet jeśli tak się stanie - poprawianie informacji w Wikipedii może zająć dużo czasu. Ja doceniam znaczenie Wikipedii i pracę osób, które wpisują treść, ale nie mam czasu na jej poprawianie (ponadto nie wiem jak to się robi. Próbowałem - bez rezultatu). Moją wiedzę, przedstawiam na tej stronie. Można do niej podawać linki.