Przyjechała TVP. Czy burmistrz Bronś lub ktoś z UM kazał zerwać kilka tablic informacyjnych z murów zabytków i stworzyć mistyfikację, że burza je zerwała?
25.03.2008
przeredagowano 26. 09. 20018

W styczniu 2008 r. zawieszono na zabytkach oleśnickich 10 nowych tablic i dwie wolnostojące. Każda z nich, jak można było sądzić, była napisana, przez kogoś, kto nie znał historii zabytków, nie miał wiedzy, aby je opisać, nie znał najnowszej literatury (Monografii Oleśnicy z 2006 r.). Pomijał rzeczy istotne, wstawiał nieistotne epistoły. Pracował wg zasady kopiuj-wklej, korzystając ze starych książek. Ponadto nie potrafił używać Worda do składu tekstu (po "r." Word wstawiał wielką literę i zdanie traciło sens). Na dwóch tablicach pojawiła się data z informacją, że zabytek zbudowano, w rzeczywistości go wtedy zburzono, a różnica to kilka wieków. Na tej stronie wszystkie zabytki są opisane, w oparciu o wiele najnowszych źródeł i dosyć szeroko, aby z nich wykonać syntezę na 5-8 zdań.


Kolorem czerwonym podkreśliłem najistotniejsze błędy. Na przykład - w wieku XVII i XVII zburzono budynki poklasztorne,
a nie wybudowano, jak napisano. Jan Turzo był biskupem od 1506 r. różnica w datach 126 lat! Brednie!
Białym kolorem pokazałem "błędy maszynistki". Ktoś powinien sprawdzić tekst.
Jak zwykle "patrioci" zapomnieli wspomnieć o krzewicielu polskości Jerzym Bocku,
który w tym kościel był diakonem i w nim został pochowany!

Po ich zainstalowaniu nic nie mogłem zrobić, napisałem tylko o tym na stronie. Burmistrzowi Bronsiowi było wszysto jedno, bo tekstów z tablic nie czyta. Myśleli, że będzie tak jak zawsze, ja napiszę na stronie, internauci będą się śmiać, a Burmistrz Bronś będzie to miał gdzieś.

Wobec tego powiadomiłem TVP Wrocław, a może ktoś powiadomił TV i redaktorka zechciała się ze mna spotkać. Dzisiaj nie pamiętam. 21 lutego przyjechali i oprowadziłem ich po wszystkich zabytkach. Chcieli się spotkać z burmistrzem Bronsiem. On chętnie spotykał się z redaktorami z TV, ale gdy telewizja przyjeżdżała w sprawie krytycznej - wysłał na rozmowę rzeczniczkę i jednocześnie szefową działu promocji p. Edytę Małas-Niczypór. Stałem nieopodal i słyszałem, jak rzeczniczka udzielała wywiadu. Obiecała, że tablice zostaną poprawione po uzyskaniu opinii historyka. Wprowadziła w błąd dziennikarkę, bo ich nie można poprawić, trzeba je było wymienić, a każda kosztowała 400 zł. W tym dniu lub następnym umieszczono w telewizji krótką relację. Napisał o tym Oleśniczanin wówczas krytyczny wobec burmistrza Bronsia.


Pani Edyta Małys-Nieczypor wspomina o drobnych błędach - różnice w datach różniących się o wieki - to drobne błędy?

Na początku marca 2008 r. Oleśnicę i cały Śląsk nawiedziła silna wichura. Dopiero 20 marca wybrałem się do centrum i zauważyłem, że wszystkie tablice zniknęły, pozostały po nich tylko wygięte śruby lub dziury po nich. Zapytałem pracownika zamku - odpowiedział, że burza je zerwała, czyli tablice zniknęły 3 marca 2008 r. Poniższe zdjęcia wykonałem 21.03.2008 r.


Widoczna tablica informacyjna z lewej strony drzwi UM, z prawej wisi podobna tablica z herbem

Zerwana tablica informacyjna, natomiast pozostała tablica z herbem - dziwnie wybiórczo wiatr zrywał tylko tablice informacyjne
Pozostałości po mocowaniu tablicy. Dwie śruby wygięte, nakrętki jakoby wyrwało. Dwie śruby wyrwało bez uszkodzenia ściany?

Pozostałości po tablicy przy pomniku Nike
Pozostałości po tablicy w przejściu w murze obronnym
przy Bramie wrocławskiej. (powiększenie)
Pozostałości po tablicy umieszczonej na murze zamku. Pracownik zamku nie znalazł fragmentów zniszczonej tablicy (powiększenie)

Nawet silny wiatr nie zerwie tablicy, która ściśle przylega do muru. Jeśli lekko odstaje od ściany, także jej nie zerwie, że względu na małą powierzchnię nośną tablicy i mniejszą siłę wiatru przy zabudowaniach.

Uznałem, że to była mistyfikacja. Nie udałoby się poprawić tablic, musieli wykonać nowe i wtedy ja oskarżyłbym burmistrza o marnotrastwo. Wobec tego odkręcono nakrętki, zdjęto tablice, potem wygięto śruby, niektóre wyciągnięto z muru. I w zamku powiedziano, że tablicę wyrwał wiatr. W innych miejscach nie musiano nic mówić. Odkręcenie kilku tablic wymagało czasu, a przy ratuszu nawet użycia drabiny. Musiało to się odbyć za zgodą burmistrza lub kogoś z UM, bo osoba odkręcająca mogła być zauważona i ktoś wezwałby policję. Odkręcanie nocą tablicy w ratuszu mógłby zauważyć operator kamery.

Przez wiele miesięcy te śruby nie zostały usunięte i w końcu radny Wiesław Piechówka zgłosił ustną interpelację, gdyż niezbyt ładnie wygląda wejście do ratusza z widocznymi zakrzywionymi śrubami i dziurami. Wtedy wszystkie śruby usunięto. W 2010 r. umieszczono nowe tablice i historia się powtórzyła, znowu było w nich wiele błędów.

Gdy nastał burmistrz M. Kołaciński miały one być wymienione na nowe, trójjęzyczne. Napisałem do nich nowe polskie teksty. Czekaliśmy cały czas na zatwierdzenie nowego herbu, aby go umieścić na tablicy. Nie doczekaliśmy się. Dalej te tablice wiszą na zabytkach.

Ktoś mi może zarzucić, że i u mnie są błędy składu (np. wiszące litery). Ja używam do prowadzenia strony programu sprzed 16 lat i to jeszcze angielsko-języcznego, który nie sprawdza moich literówek. Niekiedy literówki zauważam i poprawiam po kilku dniach. Gdybym ten tekst umieszczał na tablicach - sprawdziłbym kilka razy i jeszcze wysłał do korektorki.

Dodałem 28. 09.2018
Tknięty przeczuciem, wczoraj wieczorem podjechałem po kościól NMP i św. Jerzego sprawdzić, czy czasem na zabytkach nie wiszą te same tablice. Okazało się, że powieszono te same tablice, które jakoby wiatr zerwał i zostały przy tym uszkodzone. Również na ratuszu powiesili starą tablicę.

2.02.2008 r. popularny Canon.
Widać ozdobne kołpaczki na śrubach
27.09.2018 r. smartfon. Zwykłe wkręty
Każdemu mogę wysłać te zdjęcia do analizy daty wykonania

Okazało się, że UM, a może i burmistrz J. Bronś (bo bez jego zgody nic się w UM nie działo) - popełnili oszustwo i dalej tymi bredniami chcieli ośmieszać Oleśnicę.

Zobacz również:

Błędy z tablicy umieszczonej na ratuszu. Niestety nie skojarzyłem, że umieścili w 2010 r. tablicę, którą w 2008 "zerwał wiatr"

Błędy na tablicach wolnostojących


Od autora Lokacja miasta Oleśnica piastowska Oleśnica Podiebradów Oleśnica Wirtembergów
Oleśnica za Welfów
Oleśnica po 1885 r. Zamek oleśnicki Kościół zamkowy Pomniki Inne zabytki
Fortyfikacje Herb Oleśnicy Herby księstw Drukarnie Numizmaty Książęce krypty
Kary - pręgierz i szubienica Wojsko w Oleśnicy Walki w 1945 roku Renowacje zabytków
Biografie znanych osób Zasłużeni dla Oleśnicy Artyści oleśniccy Autorzy Rysowali Oleśnicę
Fotograficy Wspomnienia osadników Mapy Co pod ziemią? Landsmannschaft Oels
Wydawnictwa oleśnickie Recenzje Bibliografia LinkiZauważyli nas Interpelacje radnych
Alte Postkarten - widokówki Fotografie miastaRysunki Odeszli

CIEKAWOSTKI ZWIEDZANIE MIASTA Z LAPTOPEM, TABLETEM ....
NOWOŚCI